מדע הפגת הכאב

הטיפול בהפגת ומניעת כאב הוא מדע והוא המומחיות שלנו

הפגת כאב אינה שאיפה, היא אינה ניסוי ואינה משהו שמבצעים בערך. הכאב נחשב כיום אחת מהבעיות הכרוניות הקשות ביותר, זו שגורמת לאדם להתכווץ בעולם קטן המסתכם בהתמודדות עם הכאב ונסיון לעבור דקה דקה בהישרדות. בהתמודדות עם כאב והפגתו יש צורך מספר גורמים:

  1. מידע שיכווין ויאפשר להשתמש בכלים פשוטים על מנת להתמודד עם הכאב.
  2. תמיכה מקצועית הן בתחום ההבנה והן בתחום העשייה של הפגת כאב.
  3. כלים מתקדמים מכווני מטרה להפגת ומניעת הכאב.

בטיפול שלנו אנו משתמשים בכל הכלים הללו להפגת ומניעת הכאב אך חשוב יותר אנו מעניקים ידע רב למטופל על מנת לאפשר לו להתמודד ולמנוע כל כאב עתידי.(ראה ניהול הכאב) מושגי יסוד חשובים בתחום מדע הפגת הכאב:

מעגל הכאב:

כמעט כל כאב בגופנו תחילתו בארוע טראומתי (גופני או נפשי) הגורם לשינוי רקמתי ויצירת דלקת. המערכת הגופנית, מידית בצורה אינסטינקטיבית וללא מחשבה מכווצת מערכות של שרירים. כיווץ זה מגביר את הדלקת ואת הכאב. בנקודת זמן זו קורים אחד משני הדברים: או שאני מפסיק לעשות דברים(מפסיק לקום, מפסיק לעבוד, מפסיק להרים את הילד וכו) או שאני עושה דברים אחרת (יושב בעוקם בנהיגה, מתרומם בצורה מוזרה ופחות כואבת, עובד על המחשב מהמיטה וכו) הכל על מנת להימנע מהכאב. כשזה קורה אני מתכנס בתוך עצמי, כאילו בתוך בועת הכאב שלי כשכל מטרתי להימנע מהכאב. תהליך זה מלבה את עצמו עד מצב של כניסה לדיכאון/חרדה/פניקה/עייפות כרונית ועוד וכשזה קורה אני מתכווץ שוב, מגביר שוב את הדלקת והכאב ומעגל הכאב מלבה את עצמו.

על מנת לשבור את מעגל הכאב יש להתערב ולהפסיק את הכיווץ הגורם את התגברות הכאב והדלקת וזאת באמצעות שינוי יציבתי, תנועתי ורגשי. השינוי המבורך הזה מתקבל רק באמצעות השיקום האורטופדי. (ראה גם ניהול הכאב)

ההתפתחות אבולוציונית של מערך ההגנה הגופני:

עד לפני מספר מאות של שנים מערך ההגנה הגופני הידוע להרבה בשם הFight,Flight,Fright היה מותאם לאורח החיים האנושי.

עיקר הסכנות שעמדו בפני האדם היו או אדם או חיה או סכנה ממשית אחרת שהתקרבה ואז מנגנון ההגנה הפעיל את הגוף להכנה ללחימה: הנשימה הואצה, הוזרמו atp לשרירים (מטבע ההפעלה של השריר), דם הוזרם ממערכות פחות חיוניות ללחימה כקיבה למערכות שרירים וכו, האישונים חודדו לראייה טובה יותר, השמיעה חודדה, הלב הואץ מערך הולכת הדם עבד ביתר שאת… הכל על מנת להכין את הגוף ללחימה.

באותם זמנים אם אכן התקרב אלי דוב הייתי רץ מהר ומטפס על עץ ובכך מוציא אל הפועל את כל ההכנה והאנרגיה שנאגרה בשרירים ובגוף בכלל. חשוב להבין כי מבחינת המוח המפעיל את כל המערכות הנ"ל אין הבדל אם רודף אחרי אריה או אני מדמיין את זה, התגובות שלו זהות. בעידן המודרני חיי מנגנון ההגנה מסובכים יותר ולמען האמת הוא אינו מותאם לחיים המודרנים מאחר ובזמנים המודרנים גורמים רבים מפעילים אותו ללחימה: לחץ משפחתי, לחץ בעבודה, לחץ לקידום אישי, שאיפות, כסף ועוד ועוד…………….והיכן הבעיה?

הבעיה היא שאותם מנגנונים ואותה אנרגיה מופעלת אך… אם קיבלתי טלפון כועס מהבוס שלי ונכנסתי ללחץ וכל המנגנון האדיר הזה הופעל, אינני רץ, אינני מוציא אנרגיה ואינני מוציא את הפוטנציאל האדיר שהוכן לפועל לרוב ההפך הוא הנכון. אני מתיישב ועובד ביתר שאת מול המחשב או שוקע במחשבות מה הלאה.

פה מקור הבעיה, השרירים מופעלים ביתר שאת והחומרים שהוזרמו אליהם "נתקעים" לפרקי זמן משתנים, יש שימוש ייתר בעיניים, יש שימוש יתר באוזניים, יש מחסור דם בקיבה(העלול לגרם לכיב קיבה), מערכות הובלת הדם פועלות ביתר שאת ומתבלות ועוד ועוד ועוד.

גבעון פלד מומחה להפגת כאב בפלד סילבר טראפי בע"מ

מנגנון אבולוציוני זה לא התפתח בהתאמה לעידן המודרני שעבר שינוי אדיר בכמה מאות קצרות אך ניתן לשלוט במנגנון זה בפעולות פשוטות אותם ניתן ללמד ואותם ניתן לבצע לבד ללא כל הכנות מיוחדות. (ראה ניהול הכאב)בנוסף הבנת התהליך מאפשר הכרה ושליטה בו. זהו חלק מהטיפול בשיקום האורטופדי.

נקודות מעוררות כאב -trigger point – נמ"כ:

נקודות פיזיות הקיימות כמעט בכל שרירי גופנו ומטרתם ביצוע כיווץ אינסטינקטיבי, עוקף קוגניציה(מחשבה) במטרה להגן על הגוף. נמ"כ מתכווצות במטרה להגן על אזור, איבר בו קיימת לפי הבנת הגוף חולשה או סכנה ליצירת נזק.

בכיווץ, הנמ"כ מייצרת משיכה וכיווץ של שרירי או שרירים וגורמת למשיכת רקמה רכה, פאציה, המייצרת או נעילה של שרירים נוספים או לחץ על מערכות גוף שונות או כאבים מוקרנים לאזורים שונים בגוף.

טריגר פוינט - גבעון פלד ומחה להפגת כאב

נמ"כ שהתכווצה יכולה להישאר במצב זה גם שנים רבות וליצור כאבים שנים רבות קדימה. הנמ"כ אינה משתחררת או מוקלת על ידי עיסוי, מתיחה, פעילות גופנית או מנוחה ולרוב גם לא על ידי תרופות. (לדוגמא מתיחה של שריר עם נמ"כ היא כמו למתוח חבל עם קשר, מה קורה?… הקשר מתהדק)

הדימוי של טריגר פוינט פעילה לקשר בחוט - גבעון פלד מומחה להפגת כאב

הדרך היחידה כמעט בה ניתן לשחרר נמ"כ ובכך להוריד כאבים אלו הנה לחץ איסכמי, לחץ נקודתי המבוצע על הנמ"כ. הלחץ אינו רב, אינו כואב מאוד ומטרתו יצירת איסכמיה (העדר חמצן) בנמ"כ, הגוף בתהליך טבעי מזרים דם בכוח לנקודה וגורם לשני דברים:

  1. שחרור הנמ"כ ואיתו את השריר המעורב בכיווצו ובכך הורדת הכאב נקודתית.
  2. העברת המידע דרך המערכת הפרופריוצפטיבית והמערכת העצבית כי ניתן לשחרר את השרירים המעורבים ואין כל נזק שייגרם בכך לגוף.

בתהליך זה של שחרור נמ"כ ניתן להוריד עומס ממערכת השרירים ולהרגיל את הגוף לחיות ללא כאב. זהו חלק מהותי וכמעט בלעדי של השיקום האורטופדי.

טריגר פוינט בפאציה הדמיה אמיתית - גבעון פלד מומחה להפגת כאב

הגוף כשריר אחד:

הגוף כולו פועל כיחידה תנועתית אחת ולטיפול מדוייק ומלא בכאב יש להבין את כלל המערכת התנועתית ובה את הרקמה הרכה. כשבוע אחרי מפגש הזרע והביצית בבטנה של האם נוצרים שלושה תאי בסיס שאחד מהם נקרא מטזודרם. תא בסיס זה אחראי על התפתחות העצמות, הגידים, רצועות ורקמת החיבור של הגוף, הפאציה. אנו נתמקד בפאציה, אותה רקמת חיבור הנראית כנייר צלופן חצי נוזלי וקיימת כמעט בכל גוף חי.

בגוף האנושי היא ממלאת ומעצבת את גופינו ובעצם בתוכה שזורים תאי שריר (שריכוזים שלהם נקראים שריר למשל הדו ראשי), תאי שומן ואף מערכות הגוף (לב, ריאות, כבד, מערכת הובלת הדם וכו). הפאציה קיימת במספר רובדים החל מהשטחית המצוי ושזורה בעורנו עד רקמה פנימית השזורה באברנו הפנימיים. כשמבינים כי בעצם כבר בשלב העובר הבסיסי כל גופינו שזור ברקמה אחת ניתן להבין את עבודת הגוף כיחידת שריר/ רקמה אחת.

אם יש לי כאב בזרוע ימין גופי יגן על האזור ויבודד אותו באמצעות שריר גופי, כלל הגוף ינעל וימשך לזרוע זו מכיוון שבעצם כלל המערכת של הרקמה הרכה קשור בכל גופי. להפשטה של הרעיון, חישבו על האוהל של פעם זה שהיה עם חבלים ויתדות. אם הייתי לוקח את אחד החוטים ומכווצו, מה היה קורה? כל האוהל היה קורס לכיוון המתיחה, כך גם התנהלות הגוף בהקשר של הפאציה, הרקמה הרכה ושריר הגוף השזורים בו.

השימוש בידע זה במהלך הטיפול בשיקום אורטופדי מאפשר לזהות ולמגר את הכאב מיסודו.

הטיפול בהפגת ומניעת כאב הוא מדע והוא המומחיות שלנו !