ניהול הכאב Pain management, כלי יעיל לטיפול בכאב ושימור ההצלחה הטיפולית

ניהול הכאב או בשמו הלועזי pain management הינו חלק מהותי בטיפול של השיקום האורטופדי. בלעדיו כמו חלקים אחרים אין טיפול שלם ולא ניתן להפיג ולמנוע את הכאב בצורה מדוייקת.

לאלו ביניכם הרוצים לקרוא באנגלית ולקבל מגוון של כלים עליהם ניתן לקבל הסבר גם בשיקום האורטופדי מוזמנים להכנס  לאגודה האמריקאית לכאב כרוני – כלים לניהול כאב.

ניהול הכאב נועד לתת למטפל ולמטופל כלים עימם הוא יכול להפחית ולמנוע כאב. ניהול הכאב משתמש באמצעים פיזיים, באמצעים רגשיים, בניהול מחשבתי ובהקשרים ביניהם.

חשוב להבין, בסופו של דבר אין כאב בגוף. הכאב מיוצר ומורגש בחלק במוח המייצג את האיבר או האזור בגוף שניזוק או אליו מוקרנת התחושה. חשיבות ההבנה היא להביא לידי ביטוי את היכולת של השימוש במוח כמרכז הגוף, כמנהל היחיד שלו בהפגת ומניעת כאב.

גבעון פלד מומחה להפגת כאב בפלד סילבר טראפי בע

מזה כעשור כבר נאמר לכל הסובל למשל מכאבי גב: "לנוח ולהרגע". אימרה זו מקורה בהבנה כי מערכות סטרס/לחץ ומערכות ההגנה של הגוף מושפעות ישירות ממצבי קיצון ועלולות לייצר כאבים. קרא עוד על מדע הפגת הכאב.

בין יתר הכלים בהם אנו משתמשים לניהול הכאב ניתן למצוא גם:

  1. תנועה טבעית – כאשר אנו בכאב ואף לפניו אנו מסגלים תנועה שמקורה בשינוי יציבתי/תפיסתי של מערך התנועה והרקמה הרכה של גופינו. בהעלאת המודעות לתנועה זו ניתן לאפיין אותה ולהחזיר כל מטופל לתנועה הטבעית של גופו ובכך להוריד את אחד הגורמים ליצירת כאב ושימורו בגוף.
    חשוב לציין כי אומנם יש קווים מנחים זהים לכולנו אך לכל אחד מאיתנו תנועה טבעית משלו בהתאם למצב מולד, בעיות נרכשות ומבנה פיזי ורגשי שונה.
  2. פעילות גופנית – גם אם נדמה לכם כי אינכם מסוגלים אתם טועים. לא בגלל שאנו חושבים כי אתם יכולים אלא בגלל שהכוונה לתנועה מותאמת למצב. מטופל שיאמר לי כי אינו מסוגל ללכת יותר מ100 מטר ללא כאב אבקש כי יתחיל ללכת שלוש פעמים בשבוע 50 מטר ואחרי שבוע יעלה ל70 מטר וכן הלאה.
    מטופל מרותק מיטה עם כאבי גב יתחיל בניעות רגליים קלות ו"הליכה בשכיבה". מטופל עם כתף קפואה יחל בעליה עם האצבעות לאורך הקיר ושימוש בכדור ספוג וכן הלאה. המטרה כפולה: יצירת תנועה המזרימה, מניעה, מסככת ומונעת התגבשות רקמה רכה והתקשחות שרירים אך גם ולא פחות חשוב ייצור אנדרופינים, משככי כאבים טבעים וחזקים שהגוף יכול לייצר ושמחזיקים מעמד מספר שעות.
    את ההתאמה הגופנית אנו מבצעים כמובן לכל מטופל אישית.
  3. נשימה – מערכת הנשימה מעבר לתפקידה הבסיסי המוכר מהווה איתות חיוני לרמת הסטרס בגוף. תחשבו על מצבי מתח… הנשימה הופכת שטחית ומהירה ולא סתם. בתהליך זה נכנס הגוף למצב הגנתי/מלחמתי (f.f.f. ראה גם מדע הפגת הכאב).
    אם אני יודע לבצע נשימה נכונה שתעביר למוח את המסר שאין מתח אמיתי שאין סכנה כל מערכות ההגנה ירגעו וכל תהליך ההגנה שבין היתר מייצר טונוס שריר גבוה ייעצר ויעבור לתהליך של הורדת מתח. כמובן שיש להתאים את התהליך באופן אישי.
  4. הבנה וידע על נקודות הטריגרים, נקודות מעוררות כאב (נמ"כ) – מערך נקודות הנמ"כ בגופנו אחראי לחלק מהותי של כאבינו. הבנת הפעילות של מערך זה והבנת הדרך לטפל בו הנה כלי מצוין ויעיל לטיפול ושימור ההצלחה הטיפולית.הקרנות כאב של טריגרים בשריר מרים השכמה - גבעון פלד
  5. ארוחות מסודרות – המשפט הידוע "אתה מה שאתה אוכל" נכון לאין ערוך. אם אקח ציטוט גם של רבי נחמן מברסלב "בבוקר אכול כמלך, בצהריים כעשיר ובערב כאביון" וגם של היפוקרטס "יהיו תרופותיך מזונותיך ומזונותיך תרופותיך" ניתן להבין כי לכל דבר מטרה וסיבה שעיקרה: מערכות הגוף פועלות בסדר מסויים.
    בעת כאב יש לנו נטיה או להפסיק לאכול, מצב שבו בגוף יש מחסור ועלול לייצר כאבים ולהגבירם או להתנחם באכילה, מצב בו אנו מתחילים להעמיס, לייצר עבודת יתר של מערכות השותפות לעיכול, להובלה ולהוצאה של האוכל.
    אכילה מסודרת ונכונה דווקא בעת כאב יכולה להקל ולהרגיע. יש לבצע התאמה נכונה ואישית לפי האדם, הרגליו, מצבו וכאבו.
  6. מעקב – ביצוע מעקב של הכאב, מיקומו, צורתו, זמני הופעתו ועוד יכול להראות את המצב האמיתי ולרוב להקל על הכאב ובעיקר על על תחושת המטופל לגבי כאבו. מניסיון רב אני יכול להעיד כי גם מטופלים שבאו עם כאב אדיר ונשארו עם כאב של 10% מכאבם המקורי מעידים על ייאוש ותחושת קץ. רק תיעוד נכון ועקבי שיכלול פרמטרים נכונים יכול להעיד ולהראות למטופל את השינוי ולייצר אצלו הקלה. חלק מהליך הטיפול הוא מעקב ותיעוד של נתוני הכאב.
  7. להיות נוכח – ההבנה כי המצב קיים, לטוב ולרע ללא שיפוט, מסכנות או דטרמניזם חשובה מאוד להחלמה. רק הנוכחות מלאה הכוללת הבנה של מה קורה בגוף, ללא שיפוט לטוב או לרע אלא רק מתוך הבחנה והקשבה ייצר התיחסות נכונה שתאפשר הורדת כאב.
    את הליך הנוכחות אנו מפתחים באמצעות העברת מידע רב על המתחולל בגוף תוך התייחסות ספציפית לכל כאב בהתאם למצב רגשי של המטופל.
    כמובן חלק מהתיעוד הטיפולי מתייחס לנוכחות של המטופל ולימוד מצבו האוביקטיבי.
  8. תחביבים – מחקרים רבים העולם מראים כי מאחר ותחושת הכאב נשלטת, מיוצרת ומקיימת במוחינו שימוש ב"מסיחי דעת"  יעיל ואפקטיבי.
    לא משנה אם זה משחקי טלויזיה, מחשב, בניית מטוסי נייר או כל דבר אחר, פינוי זמן במהלך כאב להתעסקות בתחביבים יכול להיות כלי נהדר להסחת דעתינו מהכאב ולזמן "פנוי מכאב".
  9. אמירת תודה – בעת כאב אנו מתכנסים בתוך עצמינו. עולמנו הופך צר כעולם נמלה וכל שברצונינו הוא לעבור את הזמן לזמן ללא כאב.
    מאחר ובדרך כלל היציאה מהכאב הינה הליך שלוקח זמן (גם אם זה רק מספר ימים) אמירת תודה והבעתה על הדברים הטובים בחיי, טם לעצמי, אם בכתיבה ואם לחברים או משפחה מייצר שני דברים חשובים: הראשון הכרה כי עולמי לא מסתיים בגבולו הכאב ויש לי הרבה מעבר, כן גם בכאב. השני הוא שמוחי שעסוק בכאב ומתמקד בו מתפנה לשאר חיי ומפסיק "לחפור" בכאב.גבעון פלד מומחה להפגת כאב בפלד סילבר טראפי בע
  10. חברויות – כשאני נפגש עם מטופלים החווים כאב זמן מה לרוב הם מתנתקים ממשפחה ומחברים. הם מכונסים כפי שציינו כבר בכאב ובהשרדות.
    דווקא המפגש עם משפחה וחברים יכול לייצר מסיח דעת מהכאב, לתת תמונה גדולה יותר ממה שאפשר לראות לבד כשאני מכונס בכאבי וחשוב מכול מאפשר לאחרים לחלוק עימי את זמן הכאב.
    חלוקת זמן כאב נתפשת בעיני רבים לעזרה משמעותית המקלה ומפחיתה כאב.
  11. תמיכה מקצועית רציפה – תמיד אני מסיים את טיפולי באימרה דומה, אולי שונה במילותיה אך משמעותה זהה: מתי שאתם רוצים תרגישו חופשי להתקשר אם בשביל לדווח מה אתם מרגישים, אם בשביל לחלוק תחושה, אם בשביל לשאול שאלה או בשביל לקבל עצה, במהלך הטיפול ואחריו.
    היכולת להישען על משען יציב, מקצועי ועם ניסיון הינו מעמודי התווך של הפגת ומניעת כאב וזה במרכז עשייתנו במרפאה. (ראה לדוגמא מיתוסים על כאב)

ההליך המתואר אולי נראה סדור ובנוי כנקודות לביצוע אך בפועל מצריך התאמה אישית, מקצועית עם מתן דגשים ומינונים לפי מצבו הרגשי והפיזי של האדם.
מזה למעלה מעשור שאנו מתמחים בניהול הכאב שהינו כלי טיפולי יעיל ומיוחד ששינה את הטיפול בכאב בעולם בכלל ואצלנו בפרט.

הטיפול בהפגת ומניעת כאב הוא מדע והוא המומחיות שלנו !